Wie ben ik?
Cas van der Sluijs, 1961 geboren te Amsterdam, professioneel kunstschilder en vormgever sinds 1996:

Zolang als ik me kan herinneren ben ik geïnteresseerd geweest in dieren en hun natuurlijke omgeving.
Door mijn jeugd in het polder- en plassengebied van de huidige "Ronde Venen", raakte ik met name gebiologeerd door aquatische milieus. Dit resulteerde later in het vormgeven van diverse biotoop-aquaria.

De afgebeelde natuur in de schoolplaten van M.A. Koekkoek en de illustraties in de boeken van Rien Poortvliet waren voor mij al vroeg de inspiratie om zelf te gaan tekenen en schilderen.

Uit deze hobbies groeide mijn interesse in omgevingsvormgeving, met name de psychologische en fysieke invloed hiervan op mens en dier.
 
Na diverse studies in onder andere traditionele schildertechnieken, interieurvormgeving en psychologie, heb ik mij gespecialiseerd in het maken van naturalistische schilderingen en ecologische vormgeving.

Ik streef ernaar om duurzame schilderingen en omgevingen te creëren, die ecologisch verantwoord en gezond zijn. Hiertoe heb ik veel onderzoek gedaan en aan de hand daarvan eigen methodes ontwikkeld
voor de bewerking van natuurlijke grondstoffen tot bindmiddelen en verfsysteemcombinaties, die hiermee in overeenstemming zijn.

Het pionierswerk van Louis R. Velasquez met betrekking tot het recreëren en vernieuwen van historische schildermethodes was hierbij van onschatbare waarde. In zijn tweede en derde boek over veilig en duurzaam schilderen is naast zijn eigen werk ook een deel van mijn onderzoeksresultaten en methodes gepubliceerd. 

Wat doe ik?
Ik zie mijn creaties als een middel om een welzijnsbevorderende verbinding met de natuur en de dierenwereld tot stand te brengen én in stand te houden, in woon- en gebruiksruimtes. 
 
Ambachtelijke, handgemaakte originele kunst toont van nature een unieke emotionele en persoonlijke expressie, in de betere gevallen ook een diepgaande intentie en menselijke betrokkenheid. Daarbij kan een goed ontwikkelde combinatie van inlevingsvermogen en technische uitdrukkingsvaardigheid van de kunstenaar, de toeschouwer extra helpen bij het oproepen van een gevoelsconnectie.

Een schildering of installatie is voor mij geslaagd, als het je stimuleert om herhaaldelijk contact te maken met de "verbeelding" en er steeds weer "in op te gaan". Door de liefde voor het onderwerp, van zowel kunstenaar als toeschouwer, krijgt het kunstwerk een positieve bezieling en nodigt het uit om je met de voorstelling te verbinden.

Dit kan al bereikt worden met een klein of groter schilderij van een dierbaar onderwerp. Sterker nog werkt een levensgrote muurschildering, en aansluitende vormgeving van de ruimte kan het effect verder ondersteunen. Denk hierbij aan bijpassende aankleding met natuurlijke decoraties, kleurgebruik en meubileringsstijl.
 
Het gevoel van aanwezigheid van een geliefd dier, een favoriete klimaatzone, een specifiek landschap of van een bepaald biotoop kan zo worden opgeroepen in de binnenruimte.
 
In combinatie met levende planten en/of een natuurlijk vormgegeven waterpartij wordt helemaal een speciaal effect verkregen. Ook het integreren van een aquarium, terrarium of paludarium behoren tot de mogelijkheden, mits dit al een hobby van de opdrachtgever is.

Een stap verder nog gaat het introduceren van geluid, lichteffecten, geur en zelfs luchtstroming. In ultieme vorm wordt zo een effect verkregen, waarbij je jezelf in een andere omgeving waant. Je kunt dit beschouwen als een naturalistische kunstinstallatie.
 
Door deze meer passieve vorm van "Virtual Reality" krijgen de zintuigen voldoende tijd voor invulling van de ervaring. Hierdoor wordt overprikkeling voorkomen en mede door de inbedding in de fysieke ruimte is er nauwelijks kans op "cybersickness".
 
Hoe doe ik dat?
Tegenwoordig werk ik uitsluitend met natuur-vriendelijke materialen. Veel ingrediënten voor traditionele schildermethodes kunnen het beste kort voor gebruik gemengd worden tot gereed product. 

Omdat veel van deze producten, vanwege de beperkte verwerkingsduur of houdbaarheid, tegenwoordig
niet meer kant-en-klaar te koop zijn, maak ik ze zelf. Na verwerking en droging vormen ze namelijk een zeer duurzame afwerking, die toch biologisch afbreekbaar blijft.

De natuurlijke variatie in de materialen en de verwerkingsomstandigheden, vraagt de nodige kennis en ervaring voor een vakkundige toepassing van deze producten. 
 
Waarom doe ik het zo?
De moderne alkyd-, epoxy- en acrylverven op basis van kunstharsen zijn makkelijker te verkrijgen en te verwerken. Ze bevatten echter schadelijke oplosmidddelen en/of conserveermiddelen en weekmakers. De kunstharsen in deze verven worden na het langdurig uitdampen van de weekmakers snel brosser en komen uiteindelijk, als slecht afbreekbare microplastics, in het milieu.
 
Door uitsluitend op natuurlijke wijze te werken, hoop ik ieders welzijn te bevorderen en ecologisch bewustzijn uit te dragen. Zo kunnen we deze wereld mooier en gezonder maken, voor onszelf én voor toekomstige generaties. Ik hoop ook jou hiermee eens van dienst te kunnen zijn.
 
Cas van der Sluijs